Pozycjonowanie stron internetowych: SEO i optymalizacja

Posiadając już swoje miejsce w sieci, zależy nam, aby nasza strona internetowa zajmowała wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania. Do tego posłuży optymalizacja strony internetowej pod kątem pozycjonowania.

Search Enginge Optimization (SEO) to optymalizacja i ulepszanie zawartości oraz kodu strony internetowej w celu zwiększenia jej widoczności w wyszukiwarce. W praktyce jego celem jest uzyskanie możliwie wysokich pozycji w rankingu wyszukiwanych słów kluczowych. Najczęściej strony WWW są optymalizowane dla danego silnika wyszukiwarki, którym jest Google lub Bing.

Dobra widoczność strony internetowej ma wiele zalet; działania SEO pozwalają na dotarcie do większej puli klientów i zwiększenia sprzedaży. Ponadto, efektywne pozycjonowanie pomoże zwiększyć zaufanie do naszej marki i daje znaczącą przewagę nad konkurencyjnymi usługami. Jak pozycjonować strony, by wyróżniały się na tle innych? W tym artykule opisujemy na czym dokładnie polega pozycjonowanie stron oraz jak zaplanować i wykonać skuteczną strategię SEO. Oprócz tego, znajdziesz tutaj porady odnośnie powszechnych błędów na stronach internetowych, które mogą znacznie osłabić jej pozycjonowanie.

Spis treści:

  1. Na czym polega pozycjonowanie stron przy pomocy SEO?
  2. Czy SEO wciąż ma znaczenie w 2024 roku?
  3. Najlepsze praktyki SEO, czyli jak stać się #1?
  4. Ewaluacja i optymalizowanie strony internetowej
  5. Narzędzia dla SEO: Jak mogą pomóc w pozycjonowaniu naszej strony?

Na czym polega pozycjonowanie stron przy pomocy SEO?

Pod skrótem SEO kryje się pojęcie Search Engine Optimization, co dosłownie znaczy “optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych”. W praktyce jest to jedna z najważniejszych gałęzi narzędzi dla pozycjonowania stron WWW.

Pozycjonowanie stron internetowych dąży do uzyskania wysokich pozycji strony w SERP (Search Engine Results Page). Oznacza to nic innego jak bardziej fachowe określenie pozycji strony w wyszukiwarce internetowej po wyszukaniu danych słów kluczowych. Przykładowo, gdy wyszukamy w Google hasło “przepis na rosół”, strony znajdujące się na pierwszych pozycjach są najbardziej adekwatne do naszego wyszukiwania. Decydują o tym skomplikowane algorytmy, które składają się na zoptymalizowanie wyników wyszukiwania pod względem naszej intencji.

Zadaniem SEO jest dostrojenie strony internetowej tak, by bezpośrednio odpowiadała na algorytmy. Niestety, znane są jedynie dość powierzchowne informacje i przypuszczenia na temat rzeczywistego funkcjonowania algorytmów Google. Rzeczywista waga poszczególnych działań SEO nie jest w pełni znana, jednak możemy z dużą pewnością przypuszczać, co dla obecnej wersji wyszukiwarki jest najskuteczniejsze.

Nie znaczy to, że działania SEO są strzałami w ciemno. W praktyce istnieją zasady, które w policzalny sposób wpływają na odbiór naszej strony przez boty indeksujące wyszukiwarek. Należą do nich przede wszystkim kwestie związane ze strukturą strony, poprawnością kodu HTML oraz architekturą treści.

Oprócz tego wyróżnić możemy także bardziej jakościowe metryki, takie jak wartościowość treści, jej rzetelność czy też wiarygodność domeny. Nie jesteśmy w stanie w pełni zbadać, czy nasza treść jest uznana przez wyszukiwarkę za jakościową czy też kwestię autorytetu naszej strony w danej kwestii. Istnieją narzędzia, które pozwalają to oszacować, takie jak Semrush czy SurferSEO. Mimo to, są one w stanie określać te metryki jedynie według własnych algorytmów estymacyjnych.

Dlaczego warto optymalizować naszą strone pod kątem SEO?

Optymalizacja i i pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce Google niesie za sobą liczne benefity. W jaki sposób SEO może pomóc w rozwinięciu naszego biznesu?

  1. Zwiększenie ruchu organicznego i sprzedaży:

    Dzięki optymalizacji SEO możemy uzyskać wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania. Efekty skutecznego pozycjonowania strony to większa widoczność, co bezpośrednio przekłada się na kliknięcia i pozyskiwanie uwagi grona potencjalnych klientów.

  2. Rozpoznawalność i budowanie naszej marki:

    Niewątpliwym atutem pozycjonowania strony jest jego wpływ na odbiór naszej marki. Tworząc wartościową zawartość, która wysoko wypozycjonuje naszą stronę zapewnimy pozytywne doświadczenie dla jej odbiorców. Ponadto, wysoko pozycjonowane strony internetowe wzbudzają większe zaufanie i są lepiej zapamiętywalne.

  3. Konkurencyjna przewaga:

    W obecnych czasach, większość firm decyduje się na pewien stopień optymalizacji SEO swojej strony internetowej. Świadomość pozycjonowania stron jest wysoka, więc aby zdobyć przewagę należy starannie zadbać o wdrożenie jak najlepszych i najaktualniejszych praktyk SEO. Dzięki skutecznemu pozycjonowaniu, zdobędziemy cenną przewagę i “przechwycimy” klientów.

Czy SEO wciąż ma znaczenie w 2024 roku?

Dobre SEO ma wciąż ma wciąż ogromne znaczenie w 2024 roku. Mimo licznych zmian na przestrzeni lat w obliczaniu wyników wyszukiwania, SEO wciąż pełni istotną rolę w zapewnieniu wysokiej jakości doświadczenia naszej strony internetowej.

Mimo to, wciąż musimy jednak mieć na uwadze wyżej wymienione zmiany. Wyszukiwarka Google cyklicznie aktualizuje sposób, w jaki oblicza najlepsze wyniki wyszukiwania dla naszego zapytania. Tylko dzięki dostosowaniu się do najnowszych trendów w pozycjonowaniu i wykorzystaniu dobrych narzędzi jesteśmy w stanie uzyskać pozytywne rezultaty.

Najlepsze praktyki SEO, czyli jak stać się #1?

W takim razie, już samo nasuwa się pytanie: Jak dokonać optymalizacji SEO w skuteczny sposób? Odpowiedź nie jest prosta, bowiem składa się na to wiele czynników oraz jest to uzależnione od rodzaju działalności naszej strony. Mimo to, możemy wyróżnić najlepsze praktyki SEO, które obecnie mają największy wpływ na pozycjonowanie naszej strony.

Nr. 1: Content marketing

Być może najważniejszym pojęciem wokół SEO jest tzw. Content Marketing. Polega on na tworzeniu i dostosowywaniu treści na naszej stronie, tak aby były jednocześnie interesujące oraz zgodne z pewnymi zasadami.

Sama treść musi być ciekawa dla odbiorców, by chętniej korzystali z naszej oferty i pozostawali dłużej na naszej stronie. Przekłada się to na pozytywne doświadczenie użytkownika (UX), co jest istotnym czynnikiem w wartości naszej strony.

Content marketing obejmuje wszelkie treści tekstowe i graficzne na naszej stronie internetowej. Dobry content marketing zapewni większą popularność strony. Naturalnie, ciekawe treści zyskają więcej udostępnień, kliknięć niż te stworzone w sposób byle jaki. W tym wypadku musimy zachować szczególną ostrożność w korzystaniu z narzędzi AI przy tworzeniu tekstów. Obecne algorytmy wyszukiwarek wykrywają niskiej jakości zawartość wygenerowaną przez sztuczną inteligencję. (np. ChatGPT, Gemini).

Modele AI mogą znacznie wspomóc naszą pracę, ale wiążą się z tym również pewne zagrożenia.

Jeśli nasza strona nie posiada zbyt wielu treści tekstowych lub zwyczajnie chcemy pójść o krok dalej w jej optymalizacji, warto stworzyć dedykowanego bloga. Blog, będący częścią naszej strony internetowej, może zawierać artykuły dotyczące tematyki strony. Dobrze napisane artykuły, zoptymalizowane pod względem słów kluczowych i dotyczące danego tematu znacznie wesprą pozycjonowanie naszej strony. Dodatkowo, zapewnią ciekawe treści dla naszych klientów – jest to doskonała szansa na kreowanie naszej własnej marki.

Nr. 2: Budowanie sieci jakościowych backlinków

Proces pozycjonowania naszej strony WWW to nie tylko zawartość. Równie istotne jest to, co dzieje się się za kulisami. Ważną zmienną w określaniu naszej pozycji w wyszukiwarkach internetowych jest sieć backlinków – linków prowadzących do naszej strony z innych stron.

W momencie gdy nasza strona zostaje podlinkowana na innej stronie, część jej wartości pozycjonowania jest przekazywane nam, i vice versa. Jest to system, który pozwala botom wyszukiwarki lepiej ocenić wiarygodność naszej strony. W skrócie: im bardziej wiarygodne strony linkują naszą, tym lepiej. Link od znanej, zweryfikowanej strony do pewnego stopnia zwiększy wartość pozycjonowania naszej strony.

Ta zasada działa jednak również w drugą stronę. Należy uważać na strony niskiej jakości, które oferują wykupienie backlinków dla naszej strony. Toksyczne backlinki mogą zaszkodzić naszej stronie, czyniąc ją uznaną za mniej wiarygodną przez wyszukiwarkę.

Podstawowy sposób pozyskiwania backlinków to tworzenie wysokiej jakości zawartości dla naszej strony. Jeśli będzie ona wystarczająco oryginalna i rzetelna, inne portale oraz osoby mogą zacząć linkować naszych artykułów.

Inną metodą są tzw. guest posts. Jest to swoista wymiana backlinków, będąca porozumieniem między dwiema różnymi domenami. Obie strony decydują się na np. zamieszczenie artykułów zawierających backlinki do strony tej drugiej. Taka współpraca przynosi wartość i jest pewną metodą pozyskiwania backlinków.

Nr. 3: Prawidłowy układ i formatowanie strony

W strategii pozycjonowania naszej strony nie możemy zapomnieć o technicznych aspektach SEO. Spełnianie ogólnie przyjętych zasad oraz wyznaczników poprawnego kodu dla Google to niezwykle ważna kwestia w optymalizacji naszej strony pod względem SEO.

Właściwie określone nagłówki na naszej stronie to podstawa sukcesu. Musimy pamiętać, by wszelkie frazy kluczowe znajdowały się na właściwych miejscach. Słowa kluczowe, na których chcemy się skupiać powinny znajdować się w nagłówkach H1 oraz H2 bezpośrednio.

W kodzie naszej strony powinniśmy prawidłowo oznaczyć jej elementy, takie jak recenzje, sekcję pytań, informacje kontaktowe czy informacje o produktach. Boty wyszukiwarek wykorzystują te informacje, by prawidłowo zamieścić je w karcie wyników wyszukiwania strony.

Przykładowe informacje zbierane przez boty Google dla wyników wyszukiwania.

Kluczową rolę odgrywa również prędkość działania strony. Przyspieszenie ładowania strony to konieczność, by zapewnić dobry UX i lepsze pozycjonowanie naszej strony.

Nr. 4: Meta strony zgodna z powszechnymi zasadami

Nie możemy również zapomnieć o zasadach formatowania informacji meta. Są to tytuły naszych podstron, opisy naszej strony w wyszukiwarce (opisy meta) czy tagi robots. Te ostatnie są informacjami bezpośrednio skierowanymi do botów skanujących strony. Określają one pewne komendy, np. czy chcemy by nasza strona została zindeksowana, czy linki z naszej nie mają być podążane dalej.

Źle sformatowana meta wpływa na odbiór naszej strony, co bezpośrednio przekłada się na jej widoczność. Ucięte tytuły czy nieadekwatne opisy naszej strony w wyszukiwarce skutecznie odstraszą użytkowników i zepchną nas na sam dół wyników wyszukiwania.

Nr. 5: Domain authority, czyli zaufanie do naszej domeny

Wszystkie powyższe aspekty SEO i wiele innych składają się na określenie poziomu zaufania i wiarygodności naszej strony internetowej. Jest to swoisty wynik prestiżu naszej strony internetowej, w tym również rzetelności autorów tworzących treści.

Strony które są często linkowane, posiadają wysokiej jakości zawartość i wychodzą przed szereg na tle konkurencji są wyżej pozycjonowane niż te mniej kompetytywne. Skuteczne pozycjonowanie stron to współistnienie wśród wielu aktywnych konkurentów. Od naszego podejścia zależy, czy będziemy w stanie prześcignąć rywali w adekwatności naszej strony w stosunku do zapytań użytkowników.

Gruntowna analiza konkurencji to podstawa w pozycjonowaniu strony internetowej. Konkurencyjne strony internetowe prawdopodobnie wypracowały już pewien wzorzec zawartości, która pozwala im wybić się na pierwsze wyniki wyszukiwania. Tworząc stronę jeszcze lepszej jakości, zyskamy przewagę i dzięki systematycznym działaniom wypracujemy autorytet naszej domeny.

Ewaluacja i optymalizowanie strony internetowej

Jak zawrzeć najlepsze praktyki SEO na naszej stronie w efektywny sposób? Jeśli posiadamy już stronę internetową, lecz chcemy usprawnić jej pozycjonowanie bez tworzenia jej od zera, możemy podjąć kilka gruntownych działań.

Audyt SEO

Przeprowadzenie gruntownego audytu SEO jest niezbędnym pierwszym krokiem w procesie optymalizacji strony internetowej. Audyt ten powinien obejmować:

  • Analizę on-site:

    • Ocena treści strony pod kątem trafności, jakości i użycia słów kluczowych.

    • Badanie struktury strony i nawigacji.

    • Sprawdzenie szybkości ładowania strony.

    • Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych.

  • Analizę off-site:

    • Badanie profilu linków prowadzących do strony.

    • Identyfikacja potencjalnych błędów i problemów technicznych.

    • Analiza konkurencji.

Określenie realnych celów SEO

Przed rozpoczęciem prac nad poprawą SEO ważne jest, aby jasno określić cele, które chcemy uzyskać wykonując optymalizację stron. Cele te powinny być mierzalne, osiągalne, istotne, czasowe i konkretne.

Przykładowymi celami SEO mogą być:

  • Zwiększenie ruchu organicznego o 20% w ciągu 6 miesięcy.

  • Poprawa współczynnika konwersji o 10% w ciągu roku.

  • Uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe.

  • Zwiększenie rozpoznawalności marki.

Dobór odpowiednich słów kluczowych dla twojej witryny

Wybierając słowa kluczowe, musimy kierować się naszą marką i branżą. Słowa kluczowe to frazy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkach, aby znaleźć informacje lub produkty.

Należy wybrać słowa kluczowe, które są:

  • Istotne: Odpowiadają one potrzebom i intencjom grupy docelowej.

  • Trafne: Odnoszą się do treści i usług oferowanych na stronie internetowej.

  • Popularne: Mają odpowiedni poziom wyszukiwania.

  • Konkurencyjne: Możliwe do osiągnięcia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Optymalizacja treści

Treść strony internetowej jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych dla wyszukiwarek, co omówiliśmy w powyższych podpunktach. Mając już pewną strategię pozycjonowania, musimy zaimplementować ją w praktyce. Szczególną uwagę musimy zwrócić, aby nasza treść była:

  • Wartościowa: Dostarcza użytkownikom przydatnych i interesujących informacji.

  • Unikalna: Wyróżnia się na tle konkurencji.

  • Zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych: Słowa kluczowe są używane w naturalny sposób w treści.

  • Aktualna: Treść jest regularnie aktualizowana i uzupełniana.

Budowanie sieci backlinków

Kompleksowe pozycjonowanie stron to nie tylko treść, ale też linkowanie. Im więcej wysokiej jakości linków prowadzi do strony, tym wyższa jej pozycja w wynikach wyszukiwania.

Istnieje wiele sposobów na budowanie profilu linków, m.in.:

  • Publikowanie wartościowych treści: Inne strony internetowe będą chętniej linkować do treści, które są wartościowe i interesujące dla ich użytkowników.

  • Guest blogging: Pisanie artykułów gościnnych na innych stronach internetowych z linkami do Twojej strony.

  • Udział w forach internetowych: Odpowiadanie na pytania i udzielanie się na forach internetowych z linkami do Twojej strony.

  • Budowanie relacji z influencerami: Współpraca z influencerami w swojej branży, którzy będą promować Twoją stronę internetową.

Narzędzia dla SEO: Jak mogą pomóc w pozycjonowaniu naszej strony?

Nasza strategia pozycjonowania nie musi być trudna do wdrożenia. Znacznie ułatwimy sobie pracę, korzystając z wielu cennych narzędzi obecnie dostępnych na rynku. Są to specjalne narzędzia, dzięki którym optymalizacja SEO staje się prostsza, a jednocześnie uzyskujemy wgląd do cennych informacji na temat działania naszej strony.

Google Search Console

Jedno z podstawowych narzędzi SEO to dostarczana przez firmę Google platforma. Jest ona w pełni darmowa, do jej działania wystarczy umieszczenie specjalnego tokenu w kodzie naszej strony internetowej.

Dzięki niemu otrzymujemy wgląd w różnego rodzaju raporty dotyczące ruchu organicznego na naszej stronie, plasowania strony w organicznych wynikach wyszukiwania czy też poprawności układu i meta naszej strony w stosunku do zasad.

Panel strony w platformie Google Search Console. (Źrodło)

Wykorzystanie Google Search Console znacznie wspomaga analizowanie słów kluczowych, pozwala zindeksować nowe strony szybciej oraz wspiera monitorowanie ruchu na naszej stronie (wyświetleń w wynikach wyszukiwania, kliknięciach itd.).

Semrush

Jednym z najpopularniejszych płatnych narzędzi SEO jest platforma Semrush. Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej staje się dużo bardziej intuicyjne dzięki ogromie funkcji, jakie oferuje to narzędzie.

Znajdziemy tam najróżniejsze narzędzia do śledzenia i badania słów kluczowych, profilu backlinków, pozycjonowania w wyszukiwarkach czy szczegółowe analizy ruchu na stronie. Oferuje ono również o informacje na temat jakości naszego SEO, np. linkowanie wewnętrzne, jakość profilu linków czy informacje o błędach.

Ponadto, wiele z tych narzędzi pozwala na analizowanie konkurencyjnych witryn. To sprawia, że łatwiej jest dowiedzieć się, w jaki sposób możemy zyskać przewagę i zająć wyższe miejsce w rankingach.

SurferSEO

Nieodłączną częścią procesu pozycjonowania stron jest tworzenie wysokiej jakości contentu. SurferSEO to narzędzie skupione właśnie na tym zadaniu: optymalizacji i ulepszaniu zawartości pod kątem słów kluczowych i jakości.

Jego główną funkcją jest edytor tekstu umożliwiający automatyczne badanie fraz kluczowych w tekście i wskazywaniu wyznaczników dla długości czy układu tekstu dla danych haseł wyszukiwania. SurferSEO pozwala również na automatyczne audytowanie naszej strony i wskazywanie możliwych akcji, które możemy podjąć, by dodatkowo usprawnić nasze SEO. Ciekawą funkcją są nowe narzędzia AI, pozwalające generować tekst artykułów automatycznie.

Bezpłatna konsultacja Twojego projektu.

Skontaktuj się z nami i sprawdź koszt realizacji projektu!

lub po prostu napisz maila

Ta strona używa plików cookie, aby zapewnić Ci najlepsze doświadczenia. Polityka prywatności