Gdy pojawia się pomysł na nowy produkt wspierający Twój biznes jakim jest aplikacja mobilna, zadasz pytanie ile faktycznie to kosztuje? Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ zależy to od wielu czynników. Kluczowe z nich to:
- Funkcjonalności i ich złożoność
- Rodzaj aplikacji,
- Technologia wytworzenia,
- Indywidualny projekt graficzny,
- Złożoność bazy danych,
- Ilość integracji zewnętrznych,
- Wielkość zespołu i czas stworzenia aplikacji
Czynniki te wpływają na ostateczną wycenę aplikacji mobilnej. Poniżej opiszemy każdy z nich.
Funkcjonalności aplikacji mobilnej
Koszt stworzenia aplikacji mobilnej zależy jest od ilości posiadanych przez nią funkcjonalności oraz czasu przeznaczonego na jej wykonanie. Im bardziej skomplikowana aplikacja tym jest drożej. Na cenę aplikacji mobilnej wpływa również fakt czy ma ona działać tylko lokalnie na urządzeniu użytkownika, co znacznie obniża koszty, czy też będzie korzystać z zewnętrznej bazy danych oraz aplikacji serwerowej (back-end). W tym drugim przypadku koszty stworzenia aplikacji rosną.
Zaangażowanie użytkowników
Interakcja z użytkownikiem może mieć miejsce w każdym obszarze, w którym aplikacja wykonuje funkcje autoryzacji, wysyłania alertów i połączeń. Autoryzacja użytkownika może być prosta lub skomplikowana. Aplikacje konsumenckie często korzystają z funkcji takich jak wiadomości e-mail, powiadomienia push i udostępnianie w serwisach społecznościowych. Koszty rosną, gdy w grę wchodzą zaawansowane animacje graficzne czy pobieranie danych z sieci społecznościowych.
Wsparcie dla zakupów w aplikacji
Apple Pay i Google Pay to najpopularniejsze metody płatności w aplikacjach mobilnych. Integracja z dostawcami narzędzi służących do przetwarzania płatności wymaga dodatkowego czasu dla prac zespołu deweloperskiego tworzącego aplikację mobilną. W każdym przypadku dodanie jednej lub wszystkich metod płatniczych wpływa finalnie na koszt stworzenia aplikacji mobilnej.
Wykorzystanie natywnych właściwości urządzenia mobilnego
Podstawowe właściwości natywne urządzenia to między innymi integracje z systemem operacyjnym w postaci obsługi sieci, wykorzystania Bluetooth, danych z akcelerometru, podpięcia aparatu i pobrania danych geolokalizacji. W przypadku potrzeby wykorzystania bardziej zaawansowanych funkcji i ich obsługi np. technologii NFC, praca programistów trwa dłużej.
Ilość platform aplikacji mobilnej
Jeżeli chcesz, aby Twoja aplikacja działała na smartfonach z systemem iOS i Android, weź pod uwagę udział systemu w Twojej docelowej grupie użytkowników. W przypadku tworzenia aplikacji wieloplatformowej możesz zatrudnić dwa zespoły programistów, co wpływa znacząco na koszt stworzenie aplikacji mobilnej, albo wybrać zespół programujący w technologiach międzyplatformowych, takich jak React Native. Technologia ta umożliwia natywne tworzenie aplikacji mobilnej przez jeden zespół na dwie platformy w czasie rzeczywistym. Z perpektywny biznesowej obniża to znacząco koszty całego przedsięwzięcia, skraca czas realiacji projektu i gwarantuje wysoką wydajność aplikacji.
Typy aplikacji mobilnej
Rodzaj aplikacji decyduje o wyborze technologii, która jest podstawą projektu tworzenia aplikacji mobilnej.
Natywna aplikacja mobilna
Kiedy aplikacja jest tworzona przy użyciu języka, który jest unikalny dla platformy lub systemu operacyjnego urządzenia, określa się ją mianem aplikacji natywnej. Wiąże się to z użyciem języka programowania, na przykład:
- Java lub Kotlin dla platformy Android,
- Swift lub Objective-C dla systemu iOS.
Główną zaletą aplikacji natywnych jest ich lepsza wydajność. Wadą natomiast jest to, że aby stworzyć aplikację dla dwóch systemów operacyjnych musisz zatrudnić dwa osobne zespoły programistów. W konsekwencji podnosi to koszty stworzenie aplikacji mobilnej.
Aplikacja hybrydowa
Hybrydowa aplikacja mobilna pozwala na zbudowanie aplikacji mobilnej przy użyciu trzech podstawowych technologii internetowych – HTML, CSS i JavaScript – z wykorzystaniem frameworków takich jak Ionic i Cordova. Tak naprawdę są to aplikacje webowe, umieszczone wewnątrz aplikacji mobilnej. Wybór aplikacji hybrydowej obniża cenę aplikacji mobilnej kosztem okrojonych możliwości rozbudowy, braku dostępu do natywnych rozwiązań urządzenia oraz wydajności.
Aplikacja wieloplatformowa
Wieloplatformowa aplikacja mobilna to rekomendowana przez nas opcja. Umożliwia ona stworzenie natywnej aplikacji mobilnej przez jeden zespół, na dwie platformy w czasie rzeczywistym. Z perpektywny biznesowej obniża to znacząco koszty całego przedsięwzięcia, skraca czas realizacji projektu i gwarantuje wysoką wydajność. Jedna baza kodu na dwie platformy mobilne.
Technologie typu cross-platform umożliwiają zbudowanie aplikacji w jednym języku i automatycznie kompilują jej strukturę do natywnego kodu dla platformy Android i iOS. Przykładem takiego rozwiązania jest framework o nazwie React Native.
Indywidualny projekt graficzny aplikacji mobilnej
Dedykowany projekt graficzny zapewnia docelowym użytkownikom najlepsze doświadczenia związane z produktem. To podstawa sukcesu projektu. Jednak mniej kosztowną opcją jest korzystanie z płatnych szablonów graficznych, powielanie wspólnych komponentów lub wykorzystanie obiektów dostarczanych przez system operacyjny. Ilość ekranów jest czynnikiem decydującym o tym ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej. Najczęściej im aplikacja ma więcej funkcjonalności, tym bardziej rozbudowanego projektu graficznego wymaga.
Złożoność backendu i bazy danych aplikacji mobilnej
Backend to potocznie mózg aplikacji. Przetwarza i przechowuje dane, wykonuje funkcjonalności i dba o bezpieczeństwo infrastruktury. Synchronizuje i wymienia dane pomiędzy urządzeniami, aktualizuje zawartości i kontroluje logikę aplikacji biznesowej. Aplikacja serwerowa łączy interfejsy API ułatwiające wymianę danych między aplikacją mobilną, bazą danych i zewnętrznymi dostawcami. Im bardziej złożona struktura tym wycena aplikacji droższa.
Wybór wykonawcy aplikacji mobilnej
Wybór osoby bądź zespołu odpowiedzialnego za produkt wpływa na koszt stworzenia aplikacji mobilnej. W zależności od wyboru firmy, stawki godzinowe programistów mogą być skrajnie różne.
Standardowy zespół zaangażowany w rozwój aplikacji mobilnej w CODEAGENCY składa się z dwóch programistów React Native, osoby zarządzającej projektem (Scrum Master), testera jakości oprogramowania (Quality Assurance Engineer), projektanta User Experience i User Interface.
Projektant UX/UI
Trudno stworzyć wspaniały produkt bez pomocy doświadczonego projektanta interfejsów mobilnych. Dokonuje on analizy konkurencyjnych aplikacji pod względem graficznym, bada preferencje docelowych konsumentów, tworzy makiety aplikacji, docelowy projekt graficzny i klikalny protytyp aplikacji.
QA Engineer
Inżynier QA identyfikuje problemy związane z działaniem aplikacji. W razie potrzeby współpracuje z deweloperami w celu stworzenia rozwiązań. Rezultatem prac jest nie tylko zapewnienie jakości funkcjonowania aplikacji, ale również ocena jej stabilności oraz potwierdzenie zgodności z dokumentacją projektu.
Scrum Master
Jego rolą jest zarządzanie procesem tworzeniem oprogramowania. Scrum Master tworzy warunki, aby zapewnić zespołowi programistów efektywną pracę. Wyznacza i koordynuje cele tygodniowe, nadzoruje przyrosty wykonawcze, rozwiązuje problemy oraz dba o komunikację z właścielem aplikacji.
Programista aplikacji mobilnych React Native
Programista aplikacji mobilnych React Native tworzy, testuje i rozwija aplikacje na urządzenia mobilne przy użyciu języka programowania JavaScript lub TypeScript. Pisze aplikacje zgodnie z wyznaczonymi zadaniami przez Scrum Mastera, dostosowując je do szablonu graficznego dostarczonego przez zespół UX/UI (User Experience, User Interface).
Tworzenie aplikacji mobilnej przez freenalcera jako alternatywa
W przypadku prostych aplikacji warto rozważyć opcję zatrudnienia freelancera. Jest to tańsza opcja ze względu na niższe stawki. W przypadku współpracy z freelancerem musisz jednak liczyć się z mniejszym doświadczeniem, co często wiąże się ze słabszą jakością ostatecznej wersji produktu, jak również z tym, że funkcjonalności nie będą działać tak jak się spodziewałeś.
Współpracując z freelancerem to Ty jesteś kierownikiem projektu, czuwasz nad postępami i samodzielnie oceniasz jakość warstwy technicznej jaką tworzy. Taki rodzaj współpracy może się sprawdzić w przypadku prostych projektów, jednak w przypadku złożonych aplikacji biznesowych warto się zastanowić i wziąć pod uwagę inne możliwości.
Aplikacja mobilna – koszt utrzymania
Wielu potencjalnych pomysłodawców aplikacji mobilnych ignoruje ten temat, lub podchodzi do niego pobieżnie. Wykonanie aplikacji to nie koniec kosztów. Trzebą ją utrzymać i aktualizować w zależności od zmian rynkowych lub wymagań użytkowników. Projekt musi być gotowy na zmieniające się trendy, aby pozostać atrakcyjnym i konkurencyjnym. Z tego powodu, konserwacja i aktualizacja są kluczowymi elementami procesu rozwoju aplikacji i wpływają również na cenę powykonawczą.
Koszty utrzymania aplikacji mobilnych wynoszą średnio od 5% do 20% ceny początkowej. Konserwacja jest konieczną usługą. Z czasem, gdy Twoja aplikacja stanie się bardziej złożona i zwiększy się liczba jej użytkowników opłaty będą rosły.
Konserwacja aplikacji mobilnych obejmuje następujące elementy:
- Dodawanie wsparcia dla najnowszych wersji systemu operacyjnego,
- Opracowywanie i wdrażanie nowych funkcji,
- Wsparcie dla najnowszych wersji usług firm trzecich,
Współpraca z Twoim partnerem technologicznym nie kończy się więc z dniem, gdy aplikacja mobilna zostanie wydana do sklepów. Każda firma zajmująca się tworzeniem oprogramowania ma swoje własne zasady dotyczące wsparcia po wykonaniu pierwszej wersji. W przypadku współpracy z CODEAGENCY każda stworzona przez nas aplikacja mobilna objęta jest roczną gwarancją, którą można przedłużyć.
Jak obniżyć koszty stworzenia aplikacji?
Postaw na wybór technologii wieloplatoformowej. Jeden zespół programistów będzie pracował nad wersjami iOS i Android jednocześnie. Nie musisz zatrudniać dwóch osobnych zespołów, co znacząco wpłynie na koszt stworzenia aplikacji.
Ustal priorytety dotyczące funkcji aplikacji. Nie musisz rozpoczynać od budowy całościowej wizji. Zalecamy rozpoczęcie pracy nad produktem cyfrowym od MVP (Minimum Viable Product). To podstawowa wersja Twojej aplikacji, która zawiera tylko najważniejsze z perspektywy biznesowej funkcjonalności. Oznacza to, że jest stosunkowo niedroga i szybka do wdrożenia. Na wybór MVP decyduje się większość projektów technologicznych (np. Spotify, Instagram), ponieważ jest to rozsądna ścieżka rozwoju produktu cyfrowego. Nie musisz rezygnować ze swojego pomysłu tylko dlatego, że w tej chwili nie jesteś w stanie stworzyć kompleksowego oprogramowania.
Ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej – podsumowanie
Mamy nadzieję, że ten artykuł pozwolił Ci lepiej zrozumieć temat związany z kosztami stworzenie aplikacji mobilnej i jej rozwoju.
Jeżeli szukasz doświadczonego software house, który specjalizuje się w tworzeniu aplikacji mobilnych i webowych, skontaktuj się z nami. Na każdym etapie współpracy znajdziemy najlepsze możliwe rozwiązania, doradzimy w wyborze technologii oraz pomożemy zoptymalizować koszty związane z tworzeniem oprogramowania.