SEO - optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. Na czym polega, czy są jakieś zasady? Dowiedz się tego i kilku innych rzeczy z naszego artykułu.

SEO – Search Engine Optimization

Opinię co do tego czy SEO jest potrzebne przy budowie lub zarządzaniu strony internetowej zostawimy na koniec. Dlaczego? Ponieważ to żadna sztuka namawiać Cię, że warto zainteresować się jakąś strategią SEO. Naszym celem jest pomóc Ci zrozumieć na czym polega i jak wygląda optymalizacja stron internetowych. Chcemy, aby każdy czytelnik, zdobył podstawową wiedzę do podjęcia rzetelnej decyzji w temacie SEO. Żadnych niedomówień, wszystko logicznym i prostym językiem. Przynajmniej na tyle na ile da się to zrobić w świecie IT.

Od czego zacząć?

Możemy zacząć od tego, że SEO nie jest kupowaniem pozycji w wyszukiwarce internetowej. Do teraz krąży mit o tym że płacąc firmie zajmującej się optymalizacją, kupujemy sobie pozycję w Google a oni gwarantują, że umieszczą nas na jakiejś wymarzonej pozycji, od tak z automatu. Otóż nie!

Cały proces z samego założenia i nazwy jest optymalizacją strony internetowej. Ma on owszem za zadanie zapewnić klientowi jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, jednak nikt nie może nikomu obiecać pierwszej pozycji. To nigdy tak nie działało i jeśli trafimy na firmę, która twierdzi inaczej to możemy od razu zrezygnować z dalszej współpracy z nią.

Search Engine Optimization. Jaki wpływ ma optymalizacja na widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania?

Czym jest SEO, do czego służy i czy tak naprawdę jest to w ogóle potrzebne?

Czym jest SEO

Już sama nazwa mówi nam czym jest SEO (search engine optimization) – optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Na czym ta optymalizacja polega? Zacznijmy od początku.

Do rosnącej od dekad wielkiej biblioteki Internetu potrzebujemy wygodnego katalogu, który pozwoli nam znaleźć potrzebne informacje. Tutaj z pomocą przychodzi nam wyszukiwarka. Każdy z nas natychmiast jest gotowy wymienić choćby jedną z kilku najpopularniejszych. Wśród nich są: Google, Yahoo, Bing czy mniej znana w Europie, ale bardzo popularna w Azji – Baidu. Prym wiedzie jednak Google, a to za sprawą ich bardzo silnego udoskonalania algorytmów wyszukiwania, co sprawia że znaczna część operacji SEO jest skupiona właśnie na optymalizacji działania stron internetowych pod ich algorytmy.

Na czym polega działanie algorytmu wyszukiwarki internetowej?

Przede wszystkim na tym, żeby użytkownik poszukujący informacji lub odpowiedzi na jakieś nurtujące go pytanie, otrzymał jak najcelniejszą odpowiedź z możliwych. Celem jest dostarczenie tego czego użytkownik potrzebuje, a rolą optymalizacji jest dostosowanie informacji zawartych na naszej stronie internetowej tak, żeby jak najlepiej spełnić wymagania algorytmu.

Gdy ktoś wpisuje w wyszukiwarce „mechanik samochodowy” oczekuje, że wyszukiwarka dostarczy mu najlepsze oferty mechaników w jego okolicy. Co więcej chce, żeby byli oni godni zaufania i dostarczali usługi najwyższej jakości.

Tutaj pojawia się problem. Algorytm wyszukiwarki musi przesiać wszystkie możliwe strony i firmy, które reklamują się jako mechanicy samochodów i musi wybrać z nich wszystkie te, które odpowiadają potrzebom użytkownika. Z ogromu informacji trzeba ustalić jacy mechanicy są najbliżej, jakie mają doświadczenie lub jak długo mają zamieszczoną ofertę w sieci i co najważniejsze ustalić, czy można im zaufać. Jak sprawić, żeby to nas wyszukiwarka poleciła użytkownikom?

Pomijając spełnienie warunku o dostarczaniu usług wysokiej jakości w swojej branży, możemy zbudować dobrą stronę internetową, przy czym musimy zwrócić uwagę na kilka bardzo ważnych elementów. Znaczenie tych elementów zmieniało się z czasem, a na przestrzeni lat dodawano lub odrzucano koncepcje cech mających wpływ na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Jakie to cechy?

Z biegiem lat wymagania stawiane deweloperom stron internetowych ulegały zmianie. Dawniej, tworząc stronę internetową wyposażało się ją w „tagi” – hasła lub pojedyncze wyrazy związane z działalnością jaką prowadzi dany przedsiębiorca lub tematem wpisu zamieszczonego na stronie – umieszczone w kodzie strony i niewidoczne dla użytkownika. Na ich podstawie wyszukiwarka ustalał o czym jest wpis i mogła go powiązać z zapytaniem użytkownika.

Deweloperzy i specjaliści od SEO dawniej mieli tendencję do zbyt przesadnego wypełniania strony tagami, nawet jeśli nie koniecznie były one powiązane z tematem strony internetowej. Taka optymalizacja ulegała bardzo dziwnym trendom. Między innymi wprowadzano do kodu strony słowa lub hasła, które były “clickbaitami” w danym czasie, a za ich pomocą można było wykorzystać „ułomność” algorytmu i szybko wybić się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Chcąc ukrócić tego typu i inne mniej legalne strategie, Google wprowadziło system kar manualnych – nakładanych na strony próbujące wybić się na jak najwyższą pozycję, oszukując w jakiś sposób algorytm. Wielu ludzi, którzy zaczynali pracę w świecie IT w latach 90-tych lub na początku XXI wieku przeżyło swego rodzaju rewolucję. Okazało się, że strategie używane przez nich latami trzeba całkowicie przebudować i zacząć od zera. Nowe strategie muszą opierać się na budowie stron i treści przyjaznych użytkownikowi o znacznie lepszej jakości.

Jak działanie algorytmu wpływa na widoczność Twojej strony interentowej?

Co się zmieniło?

Dla udoskonalenia świadczonych usług deweloperzy Google (bo skupimy się przede wszystkim na nich) postanowili udoskonalić swoje algorytmy. Chcąc dostarczać klientom informacji bardziej odpowiadających ich potrzebom, zaczęli dokładniej przyglądać się zamieszczanym w sieci treściom i sposobom ich podania. Google coraz większy nacisk stawia na jakość dostarczanych informacji i sprawdza, które strony lub artykuły są najbardziej pomocne w rozwiązywaniu problemów lub odpowiadaniu na konkretne pytania użytkowników.

Google ma dostęp do bardzo dokładnych statystyk. Dzięki nim widzi trendy, tendencje i zachowania użytkowników w sieci. Gdy ktoś wpisuje frazę w okienku wyszukiwania, rozpoczyna się monitorowanie drogi jaką pokonuje użytkownik do uzyskania odpowiedzi. Wykorzystując tą wiedzę, można zacząć udoskonalać algorytmy wyszukiwania. Jak teraz wyszukiwarka dobiera wyniki pod zapytanie?

Wysokiej jakości treść na stronie

Analiza treści, dopasowanie do fraz kluczowych oraz ich semantycznych odpowiedników – to jeden z ważniejszych elementów sprawdzanych przez algorytm. Ma to na celu ocenić o czym jest dana strona lub artykuł i w czym może pomóc użytkownikowi. Dlatego coraz ważniejsze jest tworzenie bogatych językowo, treściwych wpisów, których podstawowym zadaniem ma być dostarczenie rzetelnej odpowiedzi. Efekty tego widać gołym okiem. Od czasu wprowadzenia zmian, niemal każda strona ma sekcję bloga, którą wykorzystuje do przekazywania wiedzy i opisywania swoich produktów lub usług. Ważnym aspektem jest też to jak bardzo ta sekcja jest rozbudowana i połączona wewnętrznie ze sobą i z całą resztą strony internetowej. Spójrzmy chociaż na przykład jaki dostarcza nam Wikipedia. W każdym wpisie jaki wyszukamy, znajdziemy odnośnik do innej strony, która wyjaśnia inny aspekt zagadnienia, o którym aktualnie czytamy. Ten zabieg nazywa się linkowaniem wewnętrznym i ma wpływ na sposób w jaki postrzega nas algorytm wyszukiwarki.

Autorytet naszej strony

Monitorując zachowania użytkowników, takie jak; częstotliwość odwiedzin na danej stronie lub to jak często jakiś artykuł lub strona są cytowane przez inne, albo linkowane przez nich na portalach społecznościowych, Google może dodatkowo ustalić wartość jaką niesie udostępniany wpis. Dlaczego? Każde takie udostępnienie jest głosem na TAK, świadczącym o zaufaniu do przekazywanych informacji. Jest to kolejny czynnik wpływający na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Zgodnie z wprowadzoną polityką, strony o wyższym autorytecie są bardziej cenione i honorowane jako bardziej pomocne i częściej pojawią się na szczycie wyników wyszukiwania.

Techniczna optymalizacja.

Niewidocznym, ale równie istotnym dla funkcjonowania strony internetowej jest jej stan techniczny, jej waga, to czy wszystkie elementy są optymalnie oznaczone, czy nie brakuje żadnych istotnych znaczników lub czy coś przeszkadza w poprawnym załadowaniu treści. Mamy tu na myśli szczegółową analizę zaplecza technicznego budowy każdej podstrony. Wszystko jest ważne, błędy w jakimkolwiek z tych miejsc poważnie utrudnioną pracę algorytmu lub będą oznaczać niedostateczne wyeksponowanie informacji. Dlaczego to takie ważne? Jeśli strona nie jest właściwie skonstruowana, wpływa to na jej jakość i to w jaki sposób jest odczytywana przez boty Google’a.

Dla przykładu. Wyszukiwarka sama w sobie nie widzi zdjęć, zamieszczonych w naszym wpisie, dlatego zdjęcie musi być wyposażone w atrybut alt ( czyli tekst alternatywny ) i opisane w taki sposób, żeby było wiadomo co przedstawia i w jaki sposób wiąże się ze stroną. Staje się to szczególnie ważne, gdy naszym użytkownikiem jest osoba z niepełnosprawnością wzrokową. Program jakiego używa taka osoba do nawigacji po stronie internetowej, mając dostęp do opisu w jaki wyposażyliśmy zdjęcie może go tej osobie odczytać i pomóc w uzyskaniu odpowiedzi. Tak samo na sposób w jaki „widzi” nas wyszukiwarka ma wpływ układ nagłówków, podział treści na akapity oraz wspomniane już linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.

To oczywiście nie wszystkie elementy jakie wchodzą w skład optymalizacji strony internetowej. Dlatego obecność specjalisty od optymalizacji przy procesie tworzenia lub zarządzania stroną internetową jest niezwykle cenna. SEO to bardzo złożony dział IT, choć powierzchownie może wydawać się banalny. Dostosowanie nowej lub przebudowanie starej strony internetowej do nowych standardów, znacząco wpłynie na widoczność danej strony w sieci. Obecność i rola osoby zajmującej się SEO jest zatem bardzo znacząca. Każdy kto zamawia stronę internetową dla swojej firmy oczekuje, że ta pomoże mu w promocji i otworzy nowe kierunki, dzięki dużo większemu zasięgowi jaki zyskuje będąc w sieci. Warto więc zadbać, żeby zamawiana strona była rzeczywiście dopasowana do wymagań jakie stawiają użytkownicy, oczekujący najlepszych odpowiedzi i najwyższej jakości. Jest to nieustanny proces udoskonalania sposobu w jaki dostarczamy informacje i nawiązujemy kontakt z klientami za pośrednictwem Internetu.

Czy potrzebuję specjalisty od SEO?

Powyżej podaliśmy kilka podstawowych założeń jakie warto zrozumieć i przyswoić, żeby podjąć rzetelną decyzję co do tego, w jakim stopniu i czy w ogóle współpraca z firmą zajmującą się optymalizacją jest nam potrzebna. Mając taką wiedzę, możemy być bardziej świadomym klientem i wiedzieć jakie pytania zadać, żeby rozważając zatrudnienie takiej firmy, nie dać się oszukać. Proces optymalizacji strony internetowej jest wielofazowy, a firma z którą nawiążemy współpracę powinna wyjaśnić nam co zamierza zrobić i jak ma to wpłynąć na widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Jeżeli nie chcą nam tego powiedzieć lub nie potrafią jest to sygnał, że nie powinniśmy ich zatrudniać.